I december 2015 var jeg på besøg hos svigerforældre nord for Skive. Den nemmeste og hurtigste måde at komme hjem til København herfra er med fly fra Aalborg Lufthavn. Således havde min kæreste og jeg booket billet tilbage i november med Norwegian fra Aalborg Lufthavn til Københavns Lufthavn.
Kort resume: Vores fly med Norwegian aflyses uden videre information. Vi får vores billetter refunderet, men må købe andetsteds. Takket være stærk indsats fra Flyhjaelp (Anbefalet – No cure, no pay) får vi samlet kr. 3000 i kompensation efter EU-reglerne).
Vores fly skulle lette kl. 12:30 på dagen. Vi får midlertidigt en SMS fra Norwegian kl. 09 om morgenen om, at vores fly er aflyst.
Der stå ikke noget om hvorfor eller hvilke andre muligheder, vi har – blot at flyet er aflyst. Senere finder vi ud af, at det pågældende fly er i Spanien. Hvorfor er der ingen der ved – heller ikke Norwegian. Vi kan ikke få andre billetter på denne travle rejsedag fra Aalborg til København og køber derfor billetter med DAT fra Karup til København. De koster lidt mere, men vi kommer hjem.
Efter at være kommet hjem starter efterspillet.
Vi er sure over den dårlige behandling fra Norwegian:
- Aflysning få timer før afgang
- Ingen kommunikation udover en kort SMS
- Ingen muligheder for ombooking eller information om kompensation
Vi kender reglerne om flyforsinkelse, der giver os ret til kompensation for forsinkelse og aflysning. Vi tager derfor kontakt til Flyhjaelp (anbefalet – klik her!) (læs om min oplevelse med Flyhjaelp her), der hurtigt overtager sagen.
Vi sender følgende informationer til Flyhjaelp:
- Vores bookingbekræftigelse
- Screenshot af vores SMS om aflysning
Og accepterer deres betingelser om, at de nu overtager sagen, og at vi ikke behøver at foretage os mere.
Venter 3 måneder – så kompensation
De kommende måneder tager Flyhjaelp kampen for os.
Vi bliver orienteret et par gange i løbet af 3 måneder om, at Flyhjaelp nu har sendt kravet til Norwegian, har modtaget svar, returneret information og nu afventer kompensation.
Cirka 3 måneder efter at vi startede sagen, fik vi den gode nyhed:
Norwegian accepterede kravet og ville betale inden for 14 dage.
2 uger efter modtog Flyhjaelp pengene på deres konto og sendte samme uge 75 % af beløbet videre til os.
For forsinkelsen modtog min kæreste og jeg hver 75 % af 250 euro – det svarer til cirka 1.500 kroner hver. Vores oprindelige billetter med Norwegian havde kostet 600 kroner. De 600 kroner havde Norwegian forinden returnet til os. Vores billetter med DAT – der i øvrigt kan anbefales – kostede ca. 800 kroner på dagen.
Alt i alt en lykkelig slutning.
Norwegian i øvrigt er et udmærket selskab i min bog. Jeg har fløjet med deres Dreamliner til Las Vegas fra København, og det var en af de bedste flyveture i mit liv. Men en aflysning få timer før afgang går selvfølgeligt ikke. Hvis du står i samme situation, kan jeg kun anbefale et samarbejde med Flyhjaelp, der håndterede processen professionelt.
Skriv et svar